DE WIJNMAKERS EN DE PRODUCTEN

Wij werken zo veel mogelijk met vaste producenten van onze wijnen en olijfolie die we verkopen. Onderstaand stellen we de producenten en de producten die wij van hen verkopen aan u voor. Om ze echt goed te leren kennen kunt u het beste onze proeverijen bezoeken uiteraard!

Fattoria Camporignano (Toscane)

www.camporignano.com

Op dit moment experimenteert Valentino Ciarla (oenoloog van het wijnhuis) met het biologisch maken van de wijnbouw op 2 ha. van het totale wijngebied van Fattoria Camporignano.  Fattoria Camporignano is te vinden onder Siena.  Als dit experiment succesvol verloopt dan zal dit oppervlakte worden uitgebreid.

Dit jaar starten we met het verkopen van alle rode wijnen van Fattoria Camporignano.

De topwijn heet Cerronero en is gemaakt van 100 % Merlot druiven.
De Cerronero is een wijn die perfect is bij bijvoorbeeld blauwe schimmelkazen e.d. een echte warme complexe volle feestwijn.

De Camporignano is een blend van Merlot en Sangiovese, de wijn is goed in balans en vol maar blijft subtiel.

De Mataione is een 100% Sangiovese wijn, vol, rond, zacht en precies stevig genoeg, heerlijk bij alles met tomaat en gegrild vlees bijvoorbeeld.

De Comeunavolta is een heerlijke blend en is droog en fruitig en vol tegelijk, super wijn!

Fattoria Piccaratico (Toscane)

www.fattoriapiccaratico.it

Fattoria Piccaratico ligt in de omgeving van Vinci (de geboorteplaats van Leonardo Da Vinci) en dicht bij Florence. De afgelopen jaren is door de eigenaresse Eleanora Rossini hard gewerkt aan het ombouwen van de wijnboerderij van haar vader met 25 ha. wijnbouw naar 12 ha. nieuwe wijnstokken. Tegelijkertijd is de wijnmakerij volledig nieuw gebouwd en is er een volledig nieuw appartementen complex gebouwd met zwembad ed. Eleanora werkt hard aan het beter en biologisch maken van haar wijnen. In 2020 zijn alle wijnen officieel biologisch en in samenwerking met Valentino is de afgelopen paar jaar een enorme kwaliteitssprong gemaakt.

Wij verkopen een Frizzante, een witte wijn en drie rode wijnen van Eleanora. En een hele bijzondere Vin Santo. De Vin Santo wordt, nog steeds, gemaakt door de vader van Eleanora. Na de pluk worden de druiven drie maanden ingedroogd en dan pas verwerkt. Het vinificatieproces vindt gedurende minimaal 6 jaren plaats in, op zolder opgeslagen, kastanje houten vaten. Elk jaar tijdens de zomer start het fermentatieproces opnieuw met als  resultaat een erg goede Vin Santo met weinig restsuiker. Wij hebben rondom Vinci vrijwel alle Vin Santo’s geproefd en deze steekt er met kop en schouders boven uit.

Le Chiuse (Toscane)10610760_853741461352008_1126652421200788508_n

www.lechiuse.com

Le Chiuse is een wijnproducent met een lange historie en kenmerkt zich door de hoge mate van professioneel vakmanschap en fantastische wijnen. De wijngaard is 12 ha. en de olijfboomgaard is 6 ha. groot.

Alle producten worden al geruime tijd biologisch geproduceerd.

De wijnen zijn gemaakt in de Brunello traditie. Wij verkopen, de Rosso di Montalcino en de Brunello di Montalcino. De Rosso is een kleine Brunello en de Brunello di Montalcino is een echte klassiek geproduceerde Brunello. De Rosso is exact op dezelfde manier geproduceerd als de Brunello maar eerder uit de minimaal 2000 liter grote houten vaten gehaald.

De wijnen worden exclusief door ons geimporteerd. De Brunello’s van le Chiuse behoren tot de absolute top van de circa 250 Brunello producenten in de regio.

Al deze wijnen hebben veel potentie en zullen zich in de fles de komende jaren doorontwikkelen tot nog betere en subtielere wijnen.

Naast de wijnen importeren en verkopen we ook een bijzonder goede olijfolie van Le Chiuse, een echte aanrader.

Begnardi (Toscane)  (Dit jaar worden er geen wijnen van Begnardi verkocht door ons)

www.begnardi.com

Begnardi is een interessante kleine producent  die met veel aandacht en liefde een aantal fantastische wijnen maakt. De laatste jaren heeft het wijngoed zich spectaculair verbeterd en daarom verkopen wij steeds meer wijnen van hen. Van Begnardi  verkopen wij de Montecucco Sangiovese, De witte Hastalis gemaakt van 100% Vermentino en de topwijn de Riserva PIGNA ROSSA.

Villa di Corlo (Modena)

www.villadicorlo.com

Lang hebben we gezocht naar geschikte lichte wijnen met een bubbel die zowel als aperitief als dinerwijn ingezet kunnen worden. Op VinItaly 2016 hebben wij eindelijk de goede producent gevonden. Dit is Villa di Coro. Villa de Corlo’s wijngaarden liggen in de buurt van Modena.

De wijngaarden liggen 320 meter boven zeeniveau. Hier worden Chardonnay, Merlot, Cabernet Sauvignon druiven verbouwd volgens het Guyot systeem.

Villa di Corlo maakt bijzondere Lambrusco en Spumante wijnen die wij exclusief naar Nederland importeren.

De Spumante die wij van hen verkopen is een klassiek gemaakte (champagne methode) rose brut, heerlijk fris, droog en feestelijk.

Ook verkopen wij een hele lekkere balsamico azijn van hen, een paar druppels hiervan is genoeg om een gerecht perfect te maken.

Weingut Loescher-Erben (Senheim)

weingut-loescher.de

Prachtig gelegen in Senheim aan de Moezel maakt de familie Loescher al tien generaties lang wijn. Martin Loescher is de jongste generatie in deze traditie. Hij is een gepassioneerd wijnmaker met kennis van moderne en oude technieken en tradities. De druivenstokken staan op kleine percelen op steile hellingen langs de Moezel en er wordt per perceel een wijn hiervan geproduceerd. Dit levert een interessante mix van, vooral, witte wijnen op met de specifieke kenmerken van het terroir.

Van dit wijnhuis verkopen we een aantal interessante witte Riesling wijnen oplopend van droog naar zoet.

Aldo Adami (Veneto)

Aldo Adami

Aangezien het in de zuidelijker delen van Italie steeds moeilijker wordt om droog en fris wit en rose te produceren zijn we op zoek gegaan naar een goede producent hiervan in Noord Italie.

Op de VinItaly beurs van 2018 hebben we een aantal producenten opgezocht, de wijnen geproefd en onze keuze gemaakt.

Wij hebben gekozen voor het wijnhuis Aldo Adami uit Veneto (Italie):

Aldo (de vader) en Deborah (de dochter) maken heerlijke frisse witte en rose wijnen en enkele fantastische rode wijnen.

En het zijn aardige mensen die met veel liefde en kunde werken aan het produceren van hun wijnen.

Kortom we zijn er erg blij mee en zij, net zo belangrijk, met ons

Wij importeren vier wijnen van dit huis, een rosé, twee witte en een rode wijn.

Ook leuk als cadeau; Perfecte Balsamico 250 ml, in een mooie cadeau box.